یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

كاخ شيروان شاه ؛ مرواريد معماري آذربايجان

شهر باكو در كشور آذربايجان، از جمله شهر‌هاي زيبا و پرگردشگر در اين كشور است كه آميزه‌اي از سنت و مدرنيته را به تصوير مي‌كشد. شهر باكو، در كنار سازه‌هاي مدرن و خيره كننده‌اش، مملو از ساختمان‌هاي تاريخي و جذاب است كه هر يك از آن‌ها داستان و قدمت و ماجرايي شنيدني دارند. در ميان بناهاي تاريخي و ديدني باكو، آنچه بيش از همه خودنمايي مي‌كند و زيبايي و شكوه خود را به رخ مي‌كشد، كاخ شيروان شاه است.

كاخي بزرگ، زيبا و قديمي كه قدمت آن به قرن پانزدهم و سلسله شروان شاهان باز مي‌گردد. بناي اين كاخ، آنقدر چشم‌نواز و حيرت‌انگيز است كه آن را مرواريد معماري آذربايجان ناميده‌اند.

اگر دوست داريد با كاخ شيروان شاه، اين شاهكار معماري در كشور آذربايجان بيشتر آشنا شويد، در ادامه با تاپ تراول همراه باشيد:

كاخ شيروان شاه، قصري تاريخي در باكو

كاخ شيروان شاه كجاست؟

كاخ شيروان شاه در شهر زيباي باكو و در قسمت تاريخي اين شهر قرار دارد كه نام آن در ليست جهاني يونسكو نيز به ثبت رسيده است. اين كاخ يادگار قرن پانزدهم است كه توسط سلسله شروان شاهان ساخته شده و بناي آن به بخش‌هاي مختلفي از جمله ساختمان اصلي قصر، ديوان خانه، مسجد، مقبره سيد يحيي و … تقسيم مي‌شود.

با فتح باكو توسط سلسله صفوي، اين كاخ ويران شد، اما بعدها با مرمت و بازسازي، به موزه‌اي مهم و تاريخي در كشور باكو تبديل شد كه امروزه مورد استقبال تعداد زيادي از گردشگران قرار گرفته است.

معماري كاخ شيروان شاه

بناي اصلي اين كاخ را شيروان شاه شيخ ابراهيم اول ساخته است. ساختمان قصر دو طبقه است و معماري خاص و عجيبي دارد. قسمت بيروني بنا با سه راه پله باريك و پر پيچ و خم به هم مرتبط شده‌اند. دروازه اين كاخ، از حياط مستقيما به طبقه دوم و اتاقي كه بر روي آن گنبدي قرار دارد، مي‌رسد. اين قسمت از‌ كاخ شيروان شاه به وسيله راهرويي كوچك و هشت ضلعي به اتاق‌هاي ديگر كاخ مرتبط مي‌شود.

يكي از زيباترين بخش‌هاي داخلي كاخ شيروان شاه ، ديوان خانه است. ديوان خانه غرفه‌اي كوچك و سنگي است كه در وسط يك حياط نه چندان وسيع قرار دارد. اگر به ديدن اين قسمت از كاخ برويد، مي‌توانيد گالري‌هاي مختلفي را تماشا كنيد كه سه طرف آن را احاطه كرده است. اين غرفه سقفي گنبدي شكل دارد و زيبايي چشم‌نوازي را به اين قسمت بخشيده است.

دروازه اصلي اين قسمت با كتيبه‌هايي به خط عربي و نقش‌هايي از برگ انجير تزيين شده است. زيبايي قسمت‌هاي داخلي كاخ به اندازه‌اي است كه بايد زمان مناسب و در حدود ۲ ساعت را به تماشاي تك‌ به تك قسمت‌ها و هنرهاي به كار رفته در آن اختصاص داد. مقبره شيروان شاه نيز يكي از زيباترين قسمت‌هاي اين كاخ است كه به شكل مستطيل ساخته شده و روي آن قبه‌اي شش گوش قرار دارد كه با ستاره‌‌هاي مختلفي تزيين شده‌ است.

جاذبه‌هاي ديدني اطراف كاخ شيروان شاه

كاخ شيروان شاه به تنهايي يك مكان تمام عيار و زيباي تاريخي است كه مي‌توان گفت تمامي مسافران باكو، بازديد از آن را در برنامه سفرشان مي‌گنجانند. اما فضاي اطراف كاخ شيروان شاه نيز ديدني‌هاي جذابي همچون بخش تاريخي باكو، قلعه دختر، رستوران‌ها و مغازه‌هاي سنتي و فضاي سبزي دلپذير دارد.

براي گشت و گذار در اين كاخ زيبا مي‌توانيد از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به مجموعه كاخ شيروان شاه برويد. كاخ شيروان شاه در شهر زيبا و ديدني باكو، شما را با گوشه‌اي از تاريخ اين كشور و پيوند‌هاي آن با تاريخ ايران آشنا مي‌كند. اين كاخ، از پرطرفدارترين و محبوب‌ترين مكان‌هاي تماشايي باكو از سوي گردشگران است.

بهترين زمان سفر به باكو

از آنجايي كه كشور آذربايجان، در هر ۴ فصل سال ديدني و زيباست، بنابراين براي سفر به اين كشور و پايتخت آن يعني شهر باكو و ديدن آثار تاريخي و جاذبه‌هاي آن، خصوصا كاخ شيروان شاه، نيازي نيست كه خودتان را به فصل و زمان خاصي محدود كنيد. اما بايد بدانيد آب و هواي باكو در دو فصل بهار و خصوصا تابستان، مطبوع و دلپذيرتر است. اگر در بازه زماني اوايل بهار تا اواخر شهريور ماه در فصل تابستان به اين كشور سفر كنيد، مي‌توانيد از هواي خوب اين شهر استفاده كنيد و لذت ببريد.

چگونه به كشور آذربايجان سفر كنيم؟

براي سفر به كشور آذربايجان كه در همسايگي كشور عزيزمان، ايران، قرار دارد، مي‌توانيد با انتخاب تورهاي مسافرتي مورد اعتماد خود، به دو صورت زميني و هوايي، خودتان را به آنجا برسانيد. سفر به باكو، بر اساس زمان، بودجه و محدوديت‌هاي شما با يكي از اين دو روش صورت مي‌گيرد كه البته پيشنهاد ما انتخاب مسير هوايي به اين كشور است؛ چرا كه هم در زمانتان صرفه‌جويي مي‌شود و هم خستگي راه را براي شما كم‌تر مي‌كند.

پرواز تهران_باكو در حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقيقه زمان مي‌برد و شما را به سرعت به اين شهر ديدني مي‌رساند. نوع پرواز بسته به آژانس و توري كه انتخاب مي‌كنيد متفاوت است، بنابراين تور مورد نظر خود را از آژانس‌هاي مسافرتي شناخته شده خريداري كنيد تا خيالتان از بابت كيفيت پرواز و سفر راحت باشد.

آنچه در سفر به كشور آذربايجان بايد بدانيد

اولين نكته‌اي كه براي سفر به كشور آذربايجان و يا هر سفر داخلي و خارجي ديگر، بايد بدانيد اين است كه پيش از سفر، درباره تاريخ آن مكان، جاهاي ديدني آن، مسيرها، پاساژها و… مطالعه كنيد تا با يك آشنايي اوليه و يك سري اطلاعات كوچك به آن منطقه برويد. در صورت انجام اين كار، مكان‌هاي مورد نظرتان را راحت‌تر و بهتر پيدا مي‌كنيد و سرگردان نمي‌شويد.در اينگونه سفرها، خصوصا سفرهاي گروهي همراه با تور، چمدان‌هايتان را سبك و كم‌حجم ببنديد تا براي حمل آن دچار زحمت نشويد و حركت گروهي را متوقف نكنيد. علاوه‌بر آن سبك سفر كردن شما را از پرداخت اضافه بار در فرودگاه نجات مي‌دهد! اگر در فصل بهار و تابستان به اين كشور زيبا سفر مي‌كنيد، حتما كلاه لبه‌دار، كرم ضدآفتاب و عينك آفتابي به همراه داشته باشيد و اگر در فصول ديگر به آنجا مي‌رويد، لباس گرم همراهتان باشد.

براي آنكه هنگام تحويل بار و يا در صورت گم كردن چمدانتان، آن را به راحتي پيدا كنيد، چمدان‌هايتان را با يك رنگ خاص يا كاور مشخص از ديگر چمدان‌ها متمايز كنيد. در هنگام بازديد از جاهاي ديدني باكو خصوصا كاخ شيروان شاه ، نهايت دقت و حساسيت را براي حفظ و نگهداري اين آثار زيبا و تاريخي به خرج دهيد. و نكته آخر اينكه دوربين عكاسيتان را براي ثبت زيبايي‌هاي اين كشور و لحظات به ياد ماندني آن، همراه خود ببريد.

نظر شما درباره سفر به كشور آذربايجان چيست؟ آيا تا به حال شهر باكو، پايتخت ديدني آذربايجان را نزديك ديده‌ايد؟ شما درباره جاهاي ديدني باكو، خصوصا كاخ شيروان شاه چه نظري داريد؟ نكات و تجربيات ارزشمند خودتان را از سفر به اين كشور زيبا و ديدني با ديگر دوستان سفرزون خود به اشتراك بگذاريد و آن‌ها براي شروع سفري جذاب و خاطره‌انگيز راهنمايي كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.